Keutamaan Bermunajat Di dalam Perjuangan

Oleh Aba Muiz

Solat hajat adalah suatu senjata yang amat isitimewa bagi kita yang mendokong perjuangan kebebasan dan keadilan yang berteraskan Islam. Kalau kita boleh menghimpunkan puluhan ribu rakyat untuk keluar ke jalan-jalan raya bagi mengadukan hal kepada pihak seperti SUHAKAM atau Yang dipertuan Agong; maka kenapa kita tidak boleh menghimpunkan puluhan ribu umat Islam untuk mengadakan solat hajat, bagi mengadukan hal kita kepada tempat yang sebaik-baiknya untuk kita mengadu?

Permintaan kita misalnya, yang menolak perkhidmatan Tan Sri Rasyid dilanjutkan sebagai pengerusi SPR, nampaknya telah ditolak mentah-mentah oleh pihak yang sepatutnya. Pada hal, apa yang berlaku sangat terang. Berilah apa-apa alasan sekali pun, semua sebenarnya akan menerima bahawa tujuan sebenarnya untuk melajutkan umur jawatan pengerusi SPR yang baru lalu, adalah semata-mata untuk memberikan laluan kepada Tan Sri Rasyid.

Kenapa mahu sangat memastikan Tan Sri Rasyid terus memgang jawatan yang berkenaan? There must be something!

Kita tentu dapat menjangkakan apa yang akan berlaku di dalam pilihan raya nanti dengan senario yang ada di atas, walau pun kita tidak akan dapat lihat dengan jelas.

Adakah kita patut memboikot pilihanraya sebagai yang dicabar oleh Tan Sri Rasyid sendiri?

Ya tak ye juga, buat apa bertanding jika kita sudah dapat menjangka bahawa kita akan kalah oleh penipuan yang akan dimainkan nanti?

Mereka yang ada kuasa, yang boleh menyusun perancangan untuk memastikan kemenangan mereka; sebenarnya hanya boleh menjangka kemenangan mereka, bukannya memastikan kemenangan mereka. Tiada sesiapa boleh memberikan kepastian kecuali Allah.

UMNO dan BN, hanya boleh `menjangka’ kemenangan mereka di dalam pilihanraya, dengan penipuan dan tetik kotor yang mereka telah gunakan selama ini atau tektik-tektik baru yang sedang dirangkakan. Tetapi, apa yang sangat pasti, mereka tidak dapat me`masti’kannya.

Inilah kekuatan kita! Keyakinan kita kepada kuasa dan pertolongan Allah subhanahu wa ta’ala, disamping usaha yang bersungguh dan berterusan dari kita.

Mereka ada Tan Sri Rasyid. Kita ada Allah! Kita boleh mengangkat tangan dengan hati yang penuh tawadhu’ memohon: “Ya Allah, kami (yang sudah tiada daya dan upaya ini) ingin meletakkan `ENGKAU’ di batang leher pengerusi SPR. Ya Allah, selerakkanlah kekuatan-kekuatan yang terkumpul di sisi mereka. Pecahkanlah konspirasi mereka. Rosakkan perkataan mereka. Goncanglah tempat mereka berdiri. Wahai Tuhan yang perkasa. Wahai Tuhan yang gagah. Wahai Tuhan yang menuntut bela. Wahai Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan. Wahai Tuhan yang menurunkan al-Kitab dan Tuhan yang menggerakkan awan. Binasakanlah mereka (sebagaimana Engkau pernah membinasanakn Barisan Nasional di Mekah, dulunya); serta tolonglah kami dalam berhadapan dengan kezaliman dan penipuan mereka.

Kita perlu benar-benar yakin dengan janji Allah, sebagaimana selalu disebutkan: “Mereka merancang, Allah juga merancang dan akan tetapi, perancangan Allahlah yang terlebih baik”.

Di sini, kita ada kelebihan dan mereka ada kekurangan. Kelebihan kita adalah kita tahu bahawa pengerusi SPR adalah di antara perancangan mereka. Kekurangan mereka adalah mereka tidak tahu apakah dia perancangan Allah itu. Mereka mungkin boleh menjangka kekuatan kita. Mereka mungkin boleh menjangka apa yang kita akan lakukan dari sudut ikhtiar dan kemampuan kita. Tetapi, mereka tidak tahu apakah strategi dan bentuk perancangan Allah subhanahu wa ta’la di dalam menolong memenangkan perjuangan yang ingin mendaulatkan ugamanya apabila masanya telah tiba.